0

paraglider-115829_1280Zanim kupimy sprzęt do sportów w przestworzach jest kilka dobrych, praktycznych porad.
Musimy przede wszystkim poradzić się znajomych i osób które już od dawna uprawiają dany sport. Obserwujmy czym oni latają i jaki poziom swoim lotem reprezentują.
Skrzydło (czasza) musi być  dopasowane do wagi i umiejętności. Dobre skrzydło kosztuje w granicach 2- 3 tysiące złotych. Musimy tez patrzeć na oznaczenia:
DHV 1 – skrzydło szkolne dla bardzo początkujących, DHV 2 – skrzydło rekreacyjno – turystyczne dla latających regularnie i w miarę sensownie, DHV 3 – skrzydło stawiające pilotowi wyższe wymagania.
Przed każdym zakupem musimy obejrzeć krawędzie skrzydła, jak wygląda materiał, z którego zostały wykonane. Nie może on być przetarty i różnić się od pozostałego.
Najlepiej radzimy się w tej kwestii kogoś doświadczonego.
Linki nie mogą być sztywne bo to by oznaczało że skrzydło jest już stare. Uprząż musi być pewna, zapewniać przede wszystkim bezpieczeństwo. Koszt nie jest już tak duży jak w przypadku skrzydła. Dobra uprząż to koszt około 200 zł, ale uprząż wyczynowa już kosztuje od 600 zł.
Uprząż przede wszystkim musi pełnić rolę zabezpieczenia pośladków przed kontaktem z ziemią.
RSH- czyli system ratowniczy hamujący a mówiąc prościej spadochron zapasowy
Kask-  przy czym ważne- Nie wolno pod żadnym pozorem używać do latania na paralotniach kasku innego przeznaczenia, na przykład motocyklowego bo zasłaniają jego uszy i pole widzenia. Różne uch typy są do sprzedaży na rynku- od Icaro i innych konstrukcji zagranicznych po nasze rodzime Sowy .
Buty – koniecznie solidne, na grubej podeszwie, sięgające za kostkę, nie mogą to być w żadnym wypadku buty sportowe, adidasy czy nawet buty trekkingowi.
Pozostałe rzeczy takie jak choćby GPS i wiatromierz możemy kupić już po zakończonym kursie.

Zanim sobie coś kupisz:
Pytamy się doświadczonych pilotów, musimy wypróbować sprzęt i zobaczyc czy on rzeczywiście lata i czy potrafimy dać sobie z nim radę.
Sprawdzamy też kilkakrotnie nawet jaki jest stan linek, szwów czy krawędzi natarcia naszego skrzydła bo skrzydło stare i już zużyte można łatwo rozpoznać- ma ono przetarcia różnego typu, wymieniane linki, linki są w dodatku bardzo sztywne i materiał, z którego jest wykonany sprawdzamy przez dmuchnięcie w niego.
Tańszy sprzęt, na przykład czasze nie zachodnie, które są tańsze od polskich nie są wcale dużo gorsze. Nie ma jeszcze w Poslce takich konstrukcji, niestety, które przewyższały by klasą skrzydła firm UP, Airea czy Edel.
Skrzydło tej klasy nawet już roczne można kupić po cenie od tysiąca Euro. Polska produkuje jednak coraz więcej skrzydeł, firmy się rozwijają cały czas, dlatego warto też poszperać w polskim sprzęcie. Przejrzeć też można giełdę na której możemy kupić lub sprzedać sprzęt. Na polskim sprzęcie  zawodnicy też latają na zawodach i oczywiście zdobywają medale.
Zanim więc udamy się do sklepu kupić sprzęt do naszych lotów, poczytajmy te rady i nie bądźmy na nie obojętni. Wszystko jest po to, aby podczas lotu zachować jak największe bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo wiadomo, zależy od naszych umiejętności ale też w dużym stopniu od tego, na czym latamy, w czym i jaki sprzęt mamy pod ręką.