Na przestrzeni ostatnich lat także w Polsce bardzo popularne stały się organizowane przeważnie z okazji różnych rocznic ważnych wydarzeń państwowych lub wojskowych i historycznych, pokazy lotnicze. W niektórych udział biorą przede wszystkim samoloty starszej generacji, które brały udział w działaniach wojennych albo rozpoznawczych wiele dekad temu. Ich możliwości są ograniczone technologią, więc przeważnie takie pokazy nie mają szczególnie dużo wspólnego z akrobatyką powietrzną, dynamika takich liczących ponad pięćdziesiąt lat samolotów jest mocno ograniczona, tak samo jak ich zwrotność czy siła ciągu – przez co wiele ewolucji po prostu nie da się na nich wykonać. Atrakcją dla osób odwiedzających takie pokazy lotnicze jest jednak możliwość samego przyjrzenia się z bliska czy sfotografowania w kokpicie historycznego samolotu. Sama możliwość dotknięcia manetki sterującej legendarnymi szturmowcami czy bombowcami krótkiego zasięgu, które w okresie II Wojny Światowej oraz później w trakcie Zimnej Wojny walczyły lub patrolowały niebo nad Europą, to już wielkie przeżycie dla tych, którzy historią się pasjonują.
Jednak także miłośnicy aspektów typowo technicznych, pasjonaci inżynierii i mechaniki, wiele korzystają na takich targach czy pokazach lotnictwa – zarówno wojskowego jak i cywilnego. Pasjonaci nowinek z zakresu budowy i konstrukcji samolotów wojskowych zawsze chętnie korzystają z możliwości sfotografowania się z maszynami jak Messerschmit czy Spitfire, które w okresie ciężkich europejskich konfliktów rozgrywały między sobą podniebne walki i decydowały ostatecznie chociażby o losie całej Wielkiej Brytanii, która w przypadku przegranej powietrznej z III Rzeszą musiałaby być gotowa na totalne bombardowania. Także Polacy mieli tutaj swoje wyjątkowe role do odegrania, gdyż już teraz historycznie potwierdzono wyjątkowy wkład polskich lotników w obronę Wielkiej Brytanii w powietrzu. Najskuteczniejsi w walkach z nazistami w powietrzu okazywali się właśnie Polacy masowo oblatujący wtedy brytyjskie maszyny, cieszący się ogromnym prestiżem i szacunkiem wśród całej międzynarodowej braci pilotów. I chociaż polska armia nie posiadała własnych możliwości bojowych w powietrzu, to na brytyjskich nowoczesnych maszynach Polacy osiągali rewelacyjne wyniki, będąc w stanie w trakcie jednego kursu zestrzelić nawet kilka samolotów III Rzeszy.
Pokazy lotnicze przeważnie rozpoczynają się od całodniowych wystaw, które odbywają się na ziemi – w ich trakcie istnieje możliwość zobaczenia z bliska, a czasami nawet sfotografowania się w samym kokpicie takiego samolotu, zanim zacznie on swój udział w pokazach powietrznych. Piloci czy inżynierowie znający te maszyny na wylot zawsze są gotowi odpowiadać na pytania widzów, sami chętnie przekazują ciekawostki czy anegdoty związane z oblatywaniem, dają więc możliwość poznania trudów pracy pilota w różnych warunkach. Kiedy takie maszyny podrywają się już z ziemi i zaczynają swój udział w przelotach tuż na trybunami pełnymi widzów, towarzyszy im aplauz, a nawet proste i nie wymagające wielkich umiejętności akrobacje powietrzne natychmiast spotykają się z ogromnym aplauzem i bardzo ciepłym przyjęciem ze strony kibiców czy widzów. Pikniki lotnicze czy pokazy albo festiwale – bez względu na ich nazwę czy lokalizację – są więc idealnymi miejscami nie tylko dla pasjonatów lotnictwa czy miłośników historii wojennych, ale także dla całych rodzin, które razem z dziećmi mogą spędzić popołudnie oglądając zapierające dech w piersiach pokazy i ucząc się o podstawach latania i trudach takiego zawodu.
Naturalnie w ramach pokazów bardzo ważna jest także jakość poszczególnych przelotów pod względem wizualnym. Widzowie oczekują piruetów i beczek wykręcanych przez coraz to szybsze samoloty, a ponieważ te historyczne modele nie były w ogóle produkowane i konstruowane z myślą o akrobacjach, nie nadają się do tego typu zabaw. Dlatego bardzo często w ramach jednego pikniku lotniczego występują piloci na różnych klasach samolotów – można spotkać i te znacznie cięższe maszyny o mniejszej zwrotności, ale także są bardzo szybkie i nowoczesne, lekkie i dynamiczne samoloty, które potrafią bardzo szybko zmieniać kierunek lotu, przyspieszać i obracać się w powietrzu według życzeń pilotów.
Takie pokazy już w trakcie dnia robią ogromne wrażenie, ale dodatkowo zdarza się czasami, że takie pokazy lotnicze celowo planuje się na okres już po zmroku, aby samoloty mogły dodatkowo zabrać w powietrze ze sobą ładunki pirotechniczne i zrobić pokaz sztucznych ogni odpalanych z ogona lub skrzydeł w nocy. Ale mogą również zabrać specjalne oświetlenie LED, które umożliwi pilotom zostawianie świetlnych smug za swoimi figurami – co także w nocy wygląda pięknie. Kwestią oczywiście dużo trudniejszą jest akrobatyka powietrzna po zmroku, przez co tylko nieliczni piloci w kraju mają w ogóle licencję i pozwolenia na to, aby brać udział w pokazach lotniczych po zmroku. Nieduża liczba takich pilotów oznacza, że pokazy lotnicze po zmroku są względną rzadkością i nie są zbyt często organizowane, ale gdy już się odbywają, natychmiast zachwycają dziesiątki tysięcy widzów.
0