0

Ważnym elementem kompletu spadochronowego niezbędnego podczas skoków spadochronowych jest spadochron zapasowy, zwany też Ratowniczym Systemem Hamującym, czyli RSH. Korzysta się z niego nieczęsto, jedynie w sytuacjach mocno awaryjnych. Ma zastosowanie w dwóch przypadkach: podczas awarii spadochronu głównego oraz wtedy, gdy skoczek chce zmniejszyć prędkość opadania. Niegdyś produkowany z jedwabiu naturalnego, dziś zaś produkowany z materiału nieprzepuszczalnego.

Spadochron zapasowy umieszcza się na plecach, pod siedzeniem lub z boku z tyłu na wysokości karku. Jego waga waha się od 1,5 kilograma do 3. Różnica ta jest uzależniona od wykorzystanych materiałów oraz od wielkości samego spadochronu zapasowego. Wyróżniamy dwa rodzaje czasz spadochronu zapasowego. Owa czasza może być okrągła, osiągając zazwyczaj wielkość oscylującą wokół 45 m², oraz prostokątna, którą stosuje się przy spadochronach tak zwanych szybujących w układzie plecy-plecy.

Aby uruchomić spadochron zapasowy należy pociągnąć za specjalną rączkę. Po pociągnięciu czasza napełnia się w czasie od jednej do dwóch sekund. Różnica ta uwarunkowana jest kilkoma czynnikami, takimi jak: konstrukcja spadochronu zapasowego, moment, w którym został przełożony, prędkość opadania, sposób złożenia (mniej lub bardziej prawidłowy) oraz kierunek wyrzucenia. Możemy odpowiadać osobiście jedynie za cztery spośród tych pięciu wymienionych uwarunkowań. Sami bowiem decydujemy, jaką konstrukcją będzie charakteryzował się wybrany przez nas spadochron, my również sprawujemy pieczę nad tym, kiedy i przez kogo spadochron zostanie przełożony. Należy także pamiętać o tym, by kierunek wyrzucenia nie był zbieżny z kierunkiem lotu, ponieważ przed procesem wypełnienia spadochron musi być wyhamowany przez powietrze.

Zasady utrzymywania spadochronu zapasowego w pożądanej kondycji są intuicyjne i niewymagające. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze to, by spadochron nie uległ zawilgoceniu oraz był regularnie przekładany. Jeżeli już do owego zawilgocenia dojdzie, wystarczy spadochron dokładnie wysuszyć. Inne środki bezpieczeństwa to niesiadanie w uprzęży na mokrym podłożu oraz niekładzenie spadochronu na mokrej trawie. Raz użyty spadochron zapasowy, jeśli nie uległ uszkodzeniu, z powodzeniem może zostać wykorzystany ponownie. Jednakże wszelkie wątpliwości co do stanu naszego zapasu powinny skutkować wysłaniem go do producenta.

Istnieje opinia, iż szarpnięcie przez spadochron zapasowy jest pewnym zagrożeniem dla pilota. Jednak prędkości, przy jakich zachodzi otwarcie spadochronu są na tyle niewielkie, iż redukują przeciążenie do minimum.

Warto dodać kilka słów na temat prawidłowego użycia spadochronu zapasowego. By ograniczyć liczbę ruchów potrzebnych do jego otwarcia, uprzęże są przeważnie dostosowywane do kierunku, w jakim piloci najczęściej dokonują wyrzutu, czyli w bok, w prawą stronę. Jak już wspomniano, nie wolno wyrzucać spadochronu zgodnie z kierunkiem lotu, gdyż wskutek oddziaływania sił aerodynamicznych dojdzie do opóźnienia otwarcia.