0

Pokazy lotnicze to jedne z ciekawszych wydarzeń, które za każdym razem przyciągają tłumy widzów spragnionych niesamowitych wrażeń. Tym, co wzbudza na takich imprezach największe zainteresowanie, są oczywiście figury akrobacyjne, które wykonywane są przez pilotów.

Podział

Figury akrobacyjne można podzielić, biorąc pod uwagę stopień ich trudności. Figury akrobacyjne normalne wymagają od pilota najmniejszego doświadczenia. Zalicza się do nich pętlę, korkociąg, ranwers. Są to jednocześnie jedne z pierwszych figur, których uczą się adepci lotnictwa.

Kolejnym rodzajem są figury akrobacyjne średnie. Tutaj zaliczamy te, które oczywiście wymieniliśmy powyżej oraz takie figury, jak:

  • beczki;

  • loty na plecach.

Wyróżnia się również figury akrobacyjne, które określane są jako wyższe oraz wyczynowe. Nie trudno się domyśleć, że te ostatnie są najbardziej wymagające zarówno pod względem wyszkolenia pilota, jak i możliwości technicznych pilotowanej przez niego maszyny.

Figury akrobacyjne można dzielić również z uwagi na ilość samolotów, która bierze w nich udział. Opierając się na tym podziale, wyróżniamy figury akrobacyjne indywidualne oraz figury akrobacyjne drużynowe. Na pokazach lotniczych na całym świecie największą popularnością cieszą się występy zespołów akrobacyjnych. Ich pokaz jest jednak na ogół skonstruowany tak, aby obejmował zarówno figury akrobacyjne indywidualne, jak i figury akrobacyjne zespołowe.

Beczka

Jedną z figur akrobacyjnych jest beczka. W czasie jej wykonywania samolot obraca się wokół osi podłużnej (jest to ta oś, która przebiega wzdłuż kadłuba). Wyróżnia się dwa rodzaje beczki:

  • sterowaną – inaczej określana jest również beczką powolną;

  • szybką – nazywana także beczką autorotacyjną.

Specyficzną odmianą beczki jest tak zwana beczka akcentowana, która wymaga od pilota ogromnych umiejętności pilotażu i bardzo dużego wyczucia.

Beczka może być wykonywana przez różne rodzaje samolotów. Ciekawym jest fakt, że możliwe jest jej wykonanie także w przypadku pilotowania szybowca.

Korkociąg

Jest to jedna z prostszych figur akrobatycznych, które wykonywane są przez pilotów. Ciekawym jest jednak fakt, że w czasie jej wykonywania pojawia się utrata sterowności, która może mieć charakter częściowy lub całkowity. Każdy pilot, który przystępuje do wykonania korkociągu, musi pamiętać o tym, że wiąże się on z utratą wysokości. Trzeba więc zacząć figurę wykonywać odpowiednio wysoko i w odpowiednim momencie samolot z niej wyprowadzić. W przeciwnym razie może bowiem dojść do katastrofy lotniczej. Korkociąg jest figurą akrobatyczną, która występuje w kilku różnych odmianach. Wyróżnia się między innymi korkociąg płaski, stromy oraz zamierzony.

Pętla

Jest najdłużej wykonywaną figurą akrobacyjną. Wyróżnia się jej dwie odmiany:

  • klasyczną;

  • odwróconą.

Jest to druga obok korkociągu jedna z łatwiejszych figur akrobatycznych. Jednocześnie bardzo dobrze się prezentuje stąd często można podziwiać ją na pokazach lotniczych. Nie wym,aga ona wyjątkowych możliwości samolotu. Ciekawym jest fakt, że można ona być wykonywana także przez śmigłowce.