0

Najpierw oczywiście człowiek marzył o lataniu. Mimo wielu prób, za tą udaną próbę można uznać dopiero lot balonem, zaprojektowanym i wykonanym przez braci Montgolfier. Potem dość szybko w niebo wznieśli się samolotem bracia Wright. Ale oczywiście człowiekowi zawsze jest mało i stara się pokonać kolejne granice. Z tego pokonywania granic narodził się ekstremalny sport i pasja, czyli akrobacje lotnicze. Polega to na takim pilotowaniu statków powietrznych, by wykonać kolejne figury akrobacyjne, spośród których najpopularniejsza jest wiązanka akrobacyjna. Oczywiście akrobacje lotnicze nie są wykonywane podczas zwykłych lotów. Są na tyle ryzykowne i wymagające kunsztu w pilotowaniu, by stać się elementem wykonywanym jedynie podczas prestiżowych zawodów i pokazów lotniczych. Do akrobacji wykorzystuje się specjalne samoloty i szybowce. Czym jest wiązanka akrobacyjna? To ciąg różnych, następujących jedna po drugiej figur lotniczych. Aby taką wiązankę wykonać trzeba być pilotem nie tylko o dużych umiejętnościach i odwadze, ale i precyzji w prowadzeniu lotów. Oczywiście nawet akrobacja lotnicza ma różne stopnie trudności. Jak wynika z fachowych ocen wiązanka akrobacyjna jest najczęściej wykonywana w akrobacji wyższej i wyczynowej. Wtedy figury wykonuje się na sprzęcie specjalnie przygotowanym do tego typu wyczynów. Poszczególne akrobacje są ściśle czasowo ograniczone. Wiązanka akrobacyjna może być wykonana przez jeden samolot lub szybowiec. Jednak zdecydowanie trudniej jest takie akrobacje wykonywać zespołowo. To już wyższa sztuka. Każdy pilot musi być świetnie przygotowany indywidualnie. Dopiero wtedy można zacząć naukę grupową. Poszczególne figury muszą być precyzyjne wykonywane nie tylko technicznie. Ważne jest zgranie czasowe. Istnieją grupy akrobacji lotniczej, które przygotowują specjalne pokazy lotnicze podczas ważnych zawodów, uroczystości, świąt lotniczych. Wśród najlepszych są też grupy polskie. Każda wiązanka akrobacyjna obejmuje ciąg figur, wśród których można rozróżnić: korkociąg, pętlę, beczkę, spiralę, świecę, kobrę, lot nurkowy i kilka innych. Mogą one być dowolnie wykonywane i łączone. Sędziowie, których zadaniem jest punktowe ocenianie akrobacji lotniczych, mają ściśle określone zasady oceniania. Ważna jest precyzja i efektowność wykonywania, ale wiadomo, że wyżej oceniane są figury trudniejsze i ich kompilacja. Piloci akrobacyjni to prawdziwi specjaliści, którzy uwielbiają trudne wyzwania. Im trudniejsza wiązanka akrobacyjna, tym chętniej jest wykonywana. Często samoloty, które używane są podczas zawodów i pokazów, są wyposażone w specjalne urządzenia wytwarzające dym. Na niebie, po takim pokazie, zostają przez kilka minut, charakterystyczne znaki. Samoloty mogą też wykonywać specjalne „napisy” dymne. Jednak podczas zawodów nie jest czas na takie efektowne sztuczki. Bardziej liczy się precyzja i skala trudności określonych figur. Dość trudny jest na przykład korkociąg, gdyż wymaga niezwykle zwrotnej maszyny, a samo wyprowadzenie samolotu lub szybowca z korkociągu należy do jednych z najbardziej skomplikowanych ewolucji. Podobnie jest z pikowaniem, które polega na gwałtownym obniżeniu czoła maszyny, co skutkuje szybkim, gwałtownym obniżeniem lotu. Akrobacje lotnicze to trudny, ale efektowny sport lotniczy.