0

Modele latające to rzecz typowa dla kolekcjonerów czy też sympatyków tego rodzaju sportu. To dla nich modele na uwięzi to nie tylko dobra zabawa, ale dość ciekawy sposób spędzania wolnego czasu. Jednak mówiąc o tych modelach nie tylko mamy na myśli spędzenie niedzielnego popołudnia, ale też pasjonujące hobby.
Charakteryzując poszczególne
modele na uwięzi mamy do czynienia z różnego rodzaju szybowcami czy też śmigłowców, nie zapominając o samolotach. Większość z nich są napędzane silnikiem spalinowym tłokowym w zależności od danego modelu – dwu lub czterosuwowe. Kiedyś mieliśmy do czynienia w tych modelach silniki polegające na spalaniu dwutlenku węgla. Innym rozwiązaniem w tym przypadku było silniki spalinowe tłokowe samozapłonowe. Jeśli chodzi o same modele latające możemy je podzielić na: swobodnie latające, zdalnie sterowane i modele na uwięzi. Dziś będzie mowa o tych ostatnich.
Dzieląc na kategorie poszczególne
modele na uwięzi możemy wyróżnić F2A, są to modelek prędkościowe. Kolejnym rodzajem są modele akrobacyjne, przeznaczone do akrobacji powietrznych, czyli F2B. Modele wyścigowe są przeznaczone do wyścigów powietrznych między innymi modelami, noszące nazwę F2C. Ostatnim rodzajem modelu są modele do walki powietrznej, zazwyczaj w nich są montowane małe działka, do strzelania do przeciwnika oznaczony jako F2D.
Ważnym aspektem jest zbiornik paliwa, które posiadają
modele na uwięzi. Najczęściej zbudowany z zaślepionej rurki gumowej, tzw. procy. Długość zależy od objętości,aby pomieścić około 100 ml paliwa. Co do świec silnikowych najlepiej, aby zamontować świece żarowe, jednak należy się uzbroić w cierpliwość, gdyż ten element polega częstym zużyciu.
Najważniejszym elementem, jakie powinny posiadać
modele na uwięzi to dobre paliwo. Najlepiej zrobić domieszkę 80 % metanolu i 20 % rycyny, którą można kupić w buteleczkach w aptekach. Metanol w dużych ilościach można dostać u żużlowców, ale nie wskazane jest przekraczanie większej ilości metanolu niż zalecane 80%. Jednak jeśli jesteśmy nie doświadczeni w robieniu tego rodzaju paliwa, najlepiej kupić gotowe. Jeśli chcemy użyć oleju warto wiedzieć na samym początku, aby nie przekraczał pogranicza 16-18%, gdyż w tym przypadku będzie za tłusty.
Przepisy dotyczące użytkowania tego typu modelu polegają przede wszystkim na bezpieczeństwie, dlatego to głównie na nie jest kładziony nacisk. Jeśli bierzemy udział w zawodach powinniśmy o tym pamiętać, że bezpieczeństwo w takim wypadku jest rzeczą najważniejszą. Warto inwestować w swój model, bo z biegiem czasu staniesz się ekspertem w tej dziedzinie. Jest to dość kosztowne hobby, ale dostarcza naprawdę bardzo wiele frajdy. Głównym powodem do dyskwalifikacji w takim przypadku jest przede wszystkim niebezpieczne latanie. Najczęstszym błędem jest też przede wszystkim wykonywanie akrobacji już na samym starcie. Zawody są podzielone na kilka grup, w zależności czy mamy do czynienia z akrobacją czy też walkę powietrzną. Zawody są przede wszystkim fajną przygodą i dużą frajdą dla modelarza.